Effect Factor.ninja

Effect Factor.ninja
PlatformaHR

„Techniki i tematy szkoleniowe w polskich przedsiębiorstwach w 2016 roku”

Badanie zostało przeprowadzone przez LLidero we współpracy z Effect Factor. Patronat medialny objął portal HRPolska.pl.
Rozpoczynamy nim cykl badań z obszaru HR w polskich przedsiębiorstwach.

Do udziału w badaniu zaprosiliśmy 35 polskich firm.

  • 5% respondentów to firmy zatrudniające mniej niż 50 osób,
  • 15% zatrudnia od 50-500 pracowników,
  • 28% – od 500 do 2000,
  • pozostałe 52% to korporacje zatrudniające powyżej 2000 pracowników.

Ankietowani odpowiadali na pytania o trendy w wykorzystaniu technik rozwojowych oraz tematów szkoleń. Najpierw wskazywali oni, które techniki szkoleniowe będą częściej wykorzystywane w ich przedsiębiorstwach w 2016 roku w stosunku do roku poprzedniego, a które rzadziej oraz z których nie korzystają wcale. Drugie pytanie było skonstruowane podobnie, ale dotyczyło tematów szkoleniowych.

WykresLiczby

Wyniki

Najczęściej stosowane techniki

Nie jest zaskoczeniem, że polskie przedsiębiorstwa najczęściej korzystają z wewnętrznych (95% respondentów) oraz zewnętrznych (97%) szkoleń, jak warsztaty i wykłady. Dużym zainteresowaniem cieszą się również instruktaże na stanowisku pracy (97% firm korzysta) oraz szkolenia e-learningowe (92%).

Stosunkowo mało popularne są jeszcze takie metody rozwojowe, jak: social learning (56% firm nie korzysta), mobile learning (56%), wirtualne klasy i webinary (38%) oraz grywalizacja (38%). Możemy jednak wnioskować, że te metody rozwojowe mają duży potencjał, gdyż zainteresowanie nimi będzie rosło, na co wskazują odpowiedzi respondentów w pytaniu o trendy szkoleniowe.

Pobierz infografikę >>>

Techniki1
Trendy

Jakie są trendy szkoleniowe?

To, co rzuca się w oczy po pierwszym spojrzeniu na wyniki to fakt, że zdecydowanie częściej firmy deklarują wzrost zakresu korzystania z form rozwojowych niż spadek. Czy oznacza to, że firmy zamierzają zwiększyć intensywność działań rozwojowych w roku 2016 w porównaniu z poprzednim? Zapewne tak.

Interesujące jest, że większość firm (54%) zamierza zwiększyć zakres stosowania rozwiązań e-learningowch. Czyżby e-learning miał przeżyć drugą młodość? Możliwe, że wzrastająca jakość szkoleń e-learnignowych przekłada się coraz bardziej na ich skuteczność i jest coraz wyższą wartość dla firm.

Warto zwrócić uwagę na relację pomiędzy szkoleniami wewnętrznymi a zewnętrznymi (otwartymi). To w tych pierwszych, firmy widza większy potencjał. Bardzo możliwe, że kluczowe znaczenie ma tutaj lepsze dopasowanie szkoleń wewnętrznych do specyfiki, kontekstu i potrzeb konkretnej firmy.

Widoczne jest również pozytywne nastawienia do form rozwojowych, które stosowane są jeszcze stosunkowo rzadko. 15% firm deklaruje, że w niedalekiej przyszłości, będzie chętniej korzystać z social learningu, 26% zapowiada wzrost zainteresowania mobile learningiem, wirtualne klasy i webinary mają być częściej stosowane przez 36% przedsiębiorstw.

Pobierz infografikę >>>

Tematy szkoleniowe

W pytaniu o tematy szkoleniowe, respondenci prognozowali, które z nich w 2016 roku będą wykorzystywane chętniej niż w roku poprzednim.

Najwyższy wynik uzyskało zarządzanie jakością i doskonalenie procesów biznesowych (51% firm). Na drugim miejscu znalazła się obsługa klienta (41%) oraz przywództwo (41%). Przywództwo jest również tematem szkoleniowym, w przypadku którego aż 13% respondentów deklaruje, że będzie mniej wykorzystywany w tym roku w stosunku do roku ubiegłego. Na kolejnych miejscach znalazło się zarządzanie zespołem (38%) i sprzedaż (również 38%).

Pobierz infografikę >>>

Tematy

Przed nami kolejne badania. Tym razem zmierzymy się z badaniem skuteczności przeprowadzanych szkoleń w przedsiębiorstwach. Czy jest na to jedna, najlepsza metoda? Czy ma to wpływ na wybór kolejnych szkoleń oraz ich jakość? Czy rok po szkoleniu, możemy powiedzieć, że było ono SKUTECZNE?

Weź udział w naszych badaniach, a jako pierwszy otrzymasz pełen raport!

Jeśli chcesz wziąć udział
w kolejnych badaniach,
zapisz się już dziś.

Respondenci jako pierwsi
otrzymują raport,
jeszcze przed
opublikowaniem go.

StrzalkaZielona

Formularz zapisu na badania

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę Llidero Sp. z o.o. (właściciela Effect Factor) zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 (Dz. U. z 2002 r. nr 101 poz. 926 z późn. zm.) do celów marketingowych oraz przeprowadzanych badań (pole obowiązkowe).

patronat medialny

logo_HRPolska

Chciałbyś otrzymywać najnowsze informacje?

 

Formularz zapisu na badania

Chcę brać udział w badaniach (możesz wypisać się w każdej chwili).