W badaniu Effect Factor posługujemy się 4 prostymi pytaniami. Odpowiedzi na nie udzielane są w czterostopniowej skali. Na przykład pytanie o rezultaty szkolenia brzmi następująco:

W jakim stopniu szkolenie przyniosło Twojej organizacji oczekiwane rezultaty?

  • wcale – 0 punktów
  • w niewielkim stopniu – 2 punkty
  • w dużym stopniu – 4 punkty
  • w bardzo dużym stopniu – 6 punktów

Zebrane odpowiedzi na to pytanie pozwalają nam obliczyć liczbę uzyskanych punktów. Sumujemy więc punkty ze wszystkich odpowiedzi. Następnie dzielimy je przez maksymalną liczbę punktów do zdobycia i wskaźnik gotowy. Aby uzyskać wartość punktową musimy pomnożyć jeszcze tą wartość razy sto.

Dla przykładu:

W badaniu uczestniczyło 10 osób i odpowiedziały one następująco:

  • wcale – 1 osoba (zero punktów)
  • w niewielkim stopniu – 2 osoby (łącznie 4 punkty)
  • w dużym stopniu – 3 osoby (12 punktów)
  • w bardzo dużym stopniu – 4 osoby (24 punkty)

Z prostego dodawania wychodzi, że łącznie uzyskaliśmy 40 punktów.

Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 60, bo mieliśmy 10 uczestników badania i każdy z nich mógł potencjalnie zaznaczyć odpowiedź „w bardzo dużym stopniu”, której odpowiada 6 punktów (10*6=60).

Wartość wskaźnika to proste dzielenie 40/60 = 67 punktów

Ten wskaźnik dotyczy tylko jednego poziomu (rezultatów), ale dokładnie tak samo liczymy wskaźniki dla pozostałych poziomów. Najbardziej ogólny wskaźnik Effect Factor Score obejmuje wszystkie poziomy skuteczności, wszystkie badania (przeprowadzane trzykrotnie) oraz wszystkie odpowiedzi uczestników jak i ich przełożonych.

Możemy więc ocenić skuteczność badania jednym wskaźnikiem, ale możemy też zagłębić się w analizę mając do dyspozycji ponad 100 wskaźników analitycznych.

Proste badanie, prosta matematyka i ogromne możliwości analityczne.

Jeżeli chcesz, możesz już dzisiaj zastosować tę metodę do swoich szkoleń, ustalać samodzielnie wskaźniki skuteczności i budować rankingi szkoleń.


Jeśli zainteresował Cię ten tekst i chciałbyś od czasu do czasu być informowany o nowych wpisach, zapisz się na nasz newsletter. Kliknij tu, aby się zapisać.

 

« Poprzedni wpis
Następny wpis »